Radeon RX 6800 a RX 6800 XT v testu: Proti nejlepším GeForce | Kapitola 23
Seznam kapitol
Už dlouhá léta se vždy před uvedením nových Radeonů spekuluje o tom, zda s novou architekturou překonájí GeForce. Až letos ale AMD překvapilo. Nedá se sice mluvit o vítězství, ale konečně máme i u nejvyšších modelů herních grafik na výběr . A to není málo s ohledem na to, jaký skok nové GeForce udělaly.
Výsledek asi nebude po dlouhodobé kampani AMD překvapením. AMD mělo o něco snazší situaci – Nvidia předem vyložila karty a AMD stačilo nastavit parametry a cenu karet tak, aby vedle nabídky konkurence obstály. Otázka je, jestli teď v dohledné době zareaguje Nvidia především na RX 6800 XT, když má už i tak na dlouhou dobu dopředu vyprodáno. Tím ale nechci Radeony nějak snižovat, povedlo se jim něco, čemu by při uvedení RTX 3080 málokdo věřil.
Srovnatelný výkon s nejvýkonnějším herním modelem Nvidie, navíc ještě v těsném závěsu za uvedením konkurenčních karet, nenabídlo AMD už dlouhou řadu let. A jako bonus je to i při nižší spotřebě a lepších provozních vlastnostech než u GeForce.
Ale stalo se i to, čemu nikdo věřit nechtěl – všechny skladem dostupné Radeony z e-shopů zmizely během pár minut, částečně se přesunuly do herních sestav a částečně s přirážkou přes pět tisíc do bazarů. A to je důvod, proč se bojím, že půjde na dlouhou dobu o první a poslední Radeony, které jsme v eshopu za doporučené ceny viděli. Po kartách se jen zaprášilo, na konkurenci se taky na skladech zrovna nepráší, a tak nás namísto zhodnocení aktuální situace čeká zase spíše to filozofování na téma co by kdyby.
U AMD tlak výkon, u Nvidie na technologie
Pokud bychom srovnávali aktuální tržní ceny GeForce a doporučené ceny AMD, dopadne z hlediska poměru cena/výkon Radeon podstatně lépe. Pokud do toho ale přimícháme tituly s podporou DLSS a v případě některých kompetitivních her Reflex, už to nebude tak jednoznačné. Výhoda DLSS 2.0 je zřejmá – výrazně vyšší výkon proti standardnímu vyhlazování a zároveň eliminace některých artefaktů v obraze a často i kvalitnější vyhlazování hran než při nižším výkonu, nevýhoda také – omezuje se na konkrétní tituly, které jej podporují
Z hlediska technologií je vůbec hodnocení složitější než dříve. AMD šlo u nové generace tvrdě po hrubém výkonu v rasterizaci, pro Nvidii už není výkon v rasterizaci úplnou prioritou a spíše se soustředí na postranní technologie a berličky, se kterými cíleně optimalizuje celý rendering tak, aby toho hrubého výkonu v rasterizaci nebylo zapotřebí tolik. Na jednu stranu hráči chtějí prostě jenom vyšší fps, na druhou právě to může být za některých okolností problém. DLSS dokáže dostat na hratelné snímkové frekvence věci, které by hrubým výkonem neutáhly ani o čtvrtinu výkonnější karty. Tam, kde funguje, se mu dá rasterizací jen těžko konkurovat. Obdobné je to s ray tracingem – Nvidia jde spíše po vyšší kvalitě za cenu vyšší náročnosti, AMD se zatím, jak se zatím z avizovaných her s podporou ray tracingu zdá, ubírá spíše cestou méně náročných efektů s nižším dopadem na výkon.
Ve hrách s podporou DLSS 2.0 a novějších má GeForce výrazný náskok. A lépe je na tom s výkonem i ve stávajících titulech s podporou ray tracingu. U nich jsou Radeony v nevýhodě už jen proto, že u her, s jejichž vývojem pomáhala Nvidia, bývá s ray tracingem automaticky i DLSS (což znamená další výrazný odskok ve výkonu her s RT). A blbůstka k dobru, která je ale v dnešní pohnuté době ale pro řadu lidí na home office přes webkameru nedocenitelná a na kterou také AMD nemá adekvátní alternativu, je NVidia Broadcast.
Ale ray tracingu na AMD a smart access memory se ještě budu muset pověnovat samostatně, v rámci času, který jsem na testování dvou karet měl, jsem to prostě nezvládl.
Bude tedy záležet i na tom, co a jak chcete v příštích letech hrát. Pokud jdete hodně po prémiových titulech, dá se předpokládat, že ve velkém počtu z nich bude v příštích měsících a letech náročnější ray tracing i DLSS a GeForce se jeví jako lepší volba (v tomto ohledu by měl být letos největším trhákem asi Cyberpunk, který bude pro hardware brutální zátěží).
Pokud vás zajímají spíše desítky her ze slevových akcí, které má každý z nás ve svých knihovnách, a v nichž není ještě po nějakém ray tracingu nebo DLSS ani stopy, po zlevněných hrách chcete jít i nadále a chcete si je užívat v maximální kvalitě a ve 4K, mohl by být Radeon s vyšším hrubým výkonem v rasterizaci lepší volbou.
A podobné to bude i s hraním starších her na vysokých snímkových frekvencích v rozlišení 1080p, kde výkon nových GeForce proti Radeonům neškáluje tak dobře. Platí to ale s výjimkou nejhranějších kompetitivních her pro hráče utkávající se soutěžních klání. Do řady populárních her už se Nvidii podařilo dostat Reflex (Fortnite, Valorant, Apex Legends, CoD Modern Warfare , CoD Black Ops, Warzone, Destiny 2 a další na cestě), který má pro snižování odezvy větší přínos než prosté zvyšování snímkové frekvenci.
Proti nim má sice AMD Anti-Lag a Boost, ale není to totéž – hlavně u Boost jde spíše cestou optimalizací za cenu ztráty kvality (dynamické rozlišení) výměnou za vyšší snímkové frekvence, zatímco Reflex ovlivňuje rychlost renderingu při zachování kvality obrazu.
Původně mi přišla jako atraktivnější volba RX 6800. Zatím totiž stojí proti RTX 3070, proti níž nabízí vyšší přidanou hodnotu než RX 6800 XT proti RTX 3080. Nebo ji alespoň měla nabízet – AMD mohlo využít velké mezery mezi RTX 3070 a RTX 3080 a RX 6800 posunout výkonem blíže k RX 6800 XT.
Potom bych napsal, že s RX 6800 dostanete za adekvátní příplatek oproti s RTX 3070 výrazně vyšší výkon a 8 GB paměti navíc a jeví se atraktivnější. Jenže rozdíl ve výkonu proti RTX 3070 je spíše v jednotkách procent a veškerá výhoda jde na konto poměru cena/výkon. Ta je za aktuální situace při srovnání karty za doporučených šestnáct tisíc podstatně lepší než u RTX 3070, jejichž doporučené ceny jsou na čtrnácti tisících, ale v reálu se kvůli jejich nedostatku prodávají za částky kolem osmnácti tisíc. Jsou tedy pomalejší a ještě dražší. Bohužel nemám vešteckou kouli, abych věděl, zda nás stejný problém s cenou nečeká v následujících týdnech u Radeonů a zda nemůžeme během měsíce čekat zlepšení dostupnosti RTX 3070 a pokles cen někam levnějších modelů aspoň někam k patnácti tisícům tam, kam patří.
Můžu tedy konstatovat asi jen to, že pokud je vám ukradený ray tracing a DLSS, bude Radeon výhodnější v případě, že jej dokážete sehnat za cenu o pár procent vyšší než RTX 3070. Situaci komplikuje ještě fakt, že u Radeonu dostanete v ceně 16 GB paměti, zatímco u RTX 3070 jenom osm. V aktuálních hrách to totiž nepřináší nic navíc, a v budoucnosti bude záležet spíš na tom, jestli plánujete další grafiku kupovat za tři nebo za pět let – čím později, tím větší výhodou bude 16 GB paměti. Už vám ale nedokážu říct, jestli vám i slabší výkon v ray tracingu u Radeonů bude stejně ukradený i za tři roky.
Totéž v bledě modrém platí pro Radeon RX 6800 XT, Pokud by platilo, že se budou karty běžně k mání za doporučené ceny a na RTX 3080 se budeme jenom smutně koukat do ceníků, jak jsou i s šestitisícovou přirážkou absolutně nedostupné, nebylo by co řešit – zlato jak vyšité s tím, že ray tracing v maximální kvalitě asi ještě na nějaký pátek dokážeme oželet. Pokud ale ceny GeForce RTX 3080 spadnou v dohledné době někam poblíž RX 6800 XT, zase to bude spíš otázka toho, které technologie preferujete a které jsou vám ukradené.
A pokud se dočkáme toho, že jak nereferenční GeForce, tak nereferenční Radeony budou vedle sebe svorně vyskakovat v cenících nedostupné za částky kolem čtyřiadvaceti tisíc, bude objednávka GeForce pro většinu lidí lepší volbou.
AMD Radeon RX 6800 | |
KLADY | ZÁPORY |
16 GB paměti | zatím chybí alternativa k DLSS |
v rasterizaci vyšší výkon než RTX 3070 | poměr cena/výkon při doporoučených cenách horší než RTX 3070 |
chladič má rezervu | nižší výkon v Ray Tracingu |
bez zátěže pasivní chlazení, v zátěži alespoň průměrně hlučná | nereferenční karty nabídnou tišší chlazení |
nižší spotřeba a poměr výkon/watt než GeForce | v ref. provedení pouze tři klasické výstupy |
podpora DX12 Ultimate | |
FreeSync přes HDMI | |
Orientační cena s DPH: 16 000 Kč |
AMD Radeon RX 6800 XT | |
KLADY | ZÁPORY |
nejvýkonnější Radeon | zatím chybí alternativa k DLSS |
Vysoký výkon v rasterizaci | poměr cena/výkon pouze srovnatelný s RTX 3080 |
bez zátěže pasivní chlazení, v zátěži hlučnost mírně lepší než průměr | průměrně hlučné cívky |
chladič má rezervu | nižší výkon v ray tracingu |
16 GB paměti | nereferenční karty nabídnou i podstatně tišší chladiče |
podpora DX12 Ultimate | v ref. provedení pouze tři klasické výstupy |
nižší spotřeba a poměr výkon/watt než GeForce | |
FreeSync přes HDMI | |
Orientační cena s DPH: 19 000 Kč |
Radeon RX 6800 XT je v oblasti výkonných grafických karet jednoznačně nejlepší počin AMD minimálně za posledních 8 let. Pokud musíte z nějakého důvodu pořizovat kartu AMD, je to momentálně asi jediná, o které má smysl uvažovat. Za to a za vysoký výkon v rasterizaci, výrazný posun v efektivitě, výborný poměr výkon/watt a za dobré provozní vlastnosti si zaslouží zlaté ocenění, i když je GeForce RTX 3080 pro nadšence stále lepší volbou.