Evropský svátek hráčů a vývojářů GDS 2023 u nás: Parádní oslava české herní scény!
Seznam kapitol
GDS (Game Developers Session) je nejstarší a největší videoherní konference ve střední Evropě. Tentokrát měla ještě zvláštní punc v tom, že se GDS 2023 odehrávala v předvánočním Kongresovém centru v Praze, které ti odrostlejší znají ještě jako „pakul“ neboli Palác kultury.
Kongresové centrum je strategicky položené u metra, přímo nad Nuselským údolím – a s výhledem na Pražský hrad. Je to svým způsobem nádherná a svým způsobem děsivá budova, s rozlehlými chodbami a velikými sály. To, že si ho pořadatelé GDS 2023 vybrali v letošním roce jako místo pro vzájemná setkávání vývojářů i veřejnosti, je více než symbolické: Ta obrovská budova nabízí spoustu místa – a také ilustruje velikost, do které se naše herní scéna rozrostla.
Vnitřek Kongresového centra je prostě impozantní.
Vzhledem k dostupnosti a velikosti budovy je to skvělá volba – a do značné míry i stylová, najdeme tu nejenom systém vnitřních eskalátorů, ale také bufet, který stylově nabízí asi nejsocialističtější pamlsek k osvěžení – klasický párek v rohlíku, který jsem si samozřejmě nenechal ujít.
Výhledy z Kongresového centra jsou prostě epické.
Mimo hlavní sál, kde se odehrávaly tlumočené přednášky hlavních hostů setkání, byla k dispozici celá řada menších přednáškových sálů, jeden se věnoval otázkám videoherního průmyslu, svůj vlastní sál měl i Madfinger a další velký sál zabírala indie zóna pro menší nezávislé vývojáře. Druhé patro pak zabírala řada menších stánků jednotlivých firem, které představovaly svoje hry, ale také nabízely práci studentům a dalším zájemcům z řad veřejnosti.
Indie sál byl permanentně našlápnutý k prasknutí. Jakože naprosto vážně.
Atmosféru v Indie zóně bych přirovnal k našlapané lanpárty raných devadesátek.
Moderoval to tam Martin Vaňo, se kterým dělám podcasty Retro Nation.
Zájem odborné veřejnosti o přednášky předčil očekávání a maličko i kapacitu Indie zóny. Kdo přišel později, stál opodál!
Možná to je „jenom“ indie, ale hry byly vážně moc pěkné!
Zóna pro setkávání byla permanentně plná.
Architektura Kongresového centra vytváří dojem, jako byste se vznášeli nad Prahou. I dnes to vypadá velice moderně.
Já dostal vizitku, ke které jsou přibalené tři vytištěné šroubky!
Firemní stánky byly asi největší atrakcí – zájemci stáli doslova frontu na to, aby si mohli vyzkoušet Euro Truck Simulator v pohyblivém forcefeedbackovém křesle se širokoúhlými monitory. K vidění tu byl starší Beat Saber, ale i úplně nová retro indie skákačka Bzzzt! Karla Matějky, který ji za čtyři roky udělal úplně sám. Pokud máte rádi skákačky, rozhodně se na ni podívejte! Má klasickou estetiku i hratelnost osmdesátek – a je vidět, že to je dílo dělané s velkou láskou.
Karel Matějka a jeho vítězné gesto u automatu s povedenou arkádou Bzzzt! Udělat v jediném člověku za čtyři roky retro hopsačku je impozantní výkon, takže neváhejte a stáhněte si alespoň demo ze Steamu!
Lukáš Macura z Cinemaxu spojil síly s Karlem Matějkou, aby vydali hru na co nejvíce platformách. Zde nám předvádí unikátní Bzzzt! pivo, o které se hraje na automatu.